Artykuły: Blog

Fazy wrażliwe dziecka (0-6 lat)

Naturalnie, instynktownie, swoim tempem, za swoimi potrzebami podążają dzieci. Robią to, co ich natura im każe. Fazy sensytywne to fazy wrażliwe na konkretne zainteresowania, zmieniające się, kiedy dziecko jest w stanie w bardzo łatwy sposób nauczyć się konkretnych umiejętności. Nie da się ich wywołać, przyspieszyć, powtórzyć. One pojawiają się i znikają. Rodzice często nie wiedzą, że to jest aż tak ważne.

Czytaj więcej

Materiał sensoryczny Montessori

Materiał sensoryczny jest kontaktowaniem się z otoczeniem wokół nas. Nasz świat jest pełen kształtów, kolorów, dźwięków, zapachów, faktur. Fazy wrażliwe są naturalnymi okresami na nauczenie się właściwości świata, momentami, kiedy dziecko ma wewnętrzne pragnienie doskonalenia jakiejś umiejętności w sobie. Tak proste, genialne i piękne są pomoce rozwojowe. Czytaj więcej

Inteligencja w dłoni

Jedynie u ludzi ręce rozwijają się inaczej niż nogi, co oznacza, że rola nóg jest odmienna od rąk. Nogi każdemu człowiekowi służą do chodzenia, ręce świadczą o indywidualnym charakterze, na tak wiele sposobów z nich korzystamy i z tak różnym efektem. Czytaj więcej

Rozbudzić ducha dziecka

Dzieci obserwują nas, lubią być zaangażowane w to, co robimy. Jeśli mnie coś zachwyca, te małe skarby lecą zobaczyć, co to jest. Jeśli fascynuję się czymś i nie mogę się czegoś doczekać, to one też rosną w tych emocjach. Tak jest też z dorosłymi osobami, jeśli mówimy im z przejęciem o czymś to wywiera to inny efekt niż jak mówimy o tym samym bez przekonania. To siła naszej pasji do czegoś sprawia, że dzieci ożywają, dostają pokarm złożony z ciekawości, dobrych emocji, wyzwania. Wiedzą, że będą robić coś niezwykłego! Czytaj więcej

Metanoia – zmiana sposobu myślenia o zabawkach

Pomoce rozwojowe są w pewnym uproszczeniu przeniesioną konstrukcją świata rzeczywistego. Mając przed sobą kwiat mogę go dotknąć, poczuć fakturę liści i kwiatostanu, powąchać o różnych porach dnia i obserwować, czy jest jakaś różnica; przyglądać się, jak reaguje na słońce, wodę i jej brak, złą pogodę. Na świecie jest ograniczona ilość kształtów geometrycznych, zmysłów, liter, cyfr i nieograniczone możliwości tworzenia z tej bazy. Dając dziecku wolność poznawania, daje się mu wolność wykorzystania swojego potencjału i wolność w tworzeniu siebie. Czytaj więcej

Wystarczająco dobry człowiek

Wychowanie na dobrych ludzi to cel edukacji dla pokoju. Filozofia Marii Montessori oparta jest na uniwersalnych wartościach odnoszących się do godności człowieka. Górnolotnie brzmi ta cała montessoriańskość, bo nie trzeba być „Montessori”, należeć do „elity”. Filozofia Marii Montessori to filozofia każdego dobrego człowieka. Czytaj więcej