Co to jest lekcja trójstopniowa?

Maria Montessori zaadoptowała ją od francuskiego lekarza i pedagoga Seguina. Od jego nazwiska zwykła nazywać lekcję trójstopniową momentami Seguina. Lekcja powinna być prosta, konkretna, krótka i zrozumiała. Lekcja jest bezwzględną prawdą dzięki zwięzłej mowie, bo zbyt dużo słów tworzy chaos. Jest to sposób na wprowadzenie nowego słownictwa, wzbogacenie zasobu słów przez dzieci. Ta metoda wykorzystywana jest w sensoryce, języku, matematyce, kulturze.

Do lekcji trójstopniowej najlepiej jest używać 3 przedmiotów czy skoncentrować się na trzech nowych nazwach. Pracując na przykład z kartami wzbogacającymi słownictwo albo kartami naukowymi można zapytać dziecko, które nazwy już zna, a które chciałby poznać. Tak samo jest na przykład przy poznawaniu kolorów. Warto zapytać: „które kolory już znasz?”, „a które chciałbyś dzisiaj poznać?”. Dziecko samodzielnie dokonało wyboru i z ciekawością poznaje nowe słowa i ich materialny obraz.

Lekcja trójstopniowa, jak sama nazwa mówi, składa się z trzech etapów:
1. Nazywanie – odbywa się to w izolacji, czyli nazywamy jeden przedmiot i kładziemy przed dzieckiem, potem sięgamy po drugi przedmiot, nazywamy go i następnie po trzeci.

2. Rozpoznanie – na tym etapie kładziemy przed dzieckiem wszystkie trzy przedmioty i ćwiczymy, czyli wypowiadamy nazwę przedmiotu, a dziecko pokazuje odpowiedni przedmiot. Wydajemy polecenia, np. połóż tutaj, weź do ręki, przesuń, daj mi…

3. Zapamiętanie – ostatni etap również odbywa się w izolacji. Pokazujemy dziecku jeden przedmiot i pytamy co to jest, czyli prosimy o to, aby dziecko samodzielnie nazwało przedmiot.

Dzieci bardzo lubią lekcję trójstopniową, sprawia im wiele radości. Jeśli dziecko pomyli się na którymś etapie, to wracamy do poprzedniego.

Na przykładzie kart wzbogacających słownictwo – zwierzęta Europy zaprezentuję przebieg lekcji trójstopniowej. Lekcja została przeprowadzona z dużym dzieckiem (mężczyzną :)). Warto kilka razy poćwiczyć lekcję trójstopniową przed rozpoczęciem pracy z dzieckiem.

IMG_4549
1 etap – nazywanie w izolacji

 

2 etap - rozpoznanie; położenie wszystkich obrazków przed dzieckiem
2 etap – rozpoznanie; położenie wszystkich obrazków przed dzieckiem

 

2 etap - ćwiczenie z dzieckiem
2 etap – ćwiczenie z dzieckiem

 

3 etap - zapamiętanie; dziecko mówi, co to jest
3 etap – zapamiętanie; dziecko mówi, co to jest