Rozwijanie małej motoryki z gumką recepturką

4-letnia dziewczynka była pochłonięta naciąganiem gumek recepturek na drewniany klocek. „Jestem zajęta, mam robotę” odpowiadała na pytania. Zapraszam Cię do dziecięcego, montessoriańskiego zapracowania.

Edukacja w metodzie Montessori jest holistycznym rozwojem człowieka. Bezpośrednio i pośrednio pracując z konkretną pomocą rozwojową dziecko uczy się wielu różnorodnych kompetencji. W życiu codziennym oprócz dbania o siebie, otoczenie dzieci rozwijają małą i dużą motoryką, przygotowują się do nauki pisania.

 

  • Do przygotowania pomocy rozwojowej potrzebujesz:

– drewniany klocek

– gumki recepturki

– pojemnik na gumki recepturki

– tacka

 

Na tackę połóż drewniany klocek, do pojemnika włóż gumki recepturki. Postaw gotowy materiał w widocznym dla dziecka miejscu. Ilość gumek recepturek dostosuj do wielkości drewnianego klocka. Nie może być ich zbyt dużo, myślę że koło 10.

Jeśli gumki recepturki znajdują się w przeznaczonym dla nich pojemniku to dziecko oprócz pracy z materiałem uczy się porządkowania. Każdy przedmiot ma swoje miejsce na tacy, na półce, w koszyku.

  • Prezentacja pomocy rozwojowej:
  • „Mam dla Ciebie klocek i gumki recepturki! Chcesz zobaczyć, co to jest?” – możesz w ten sposób zaciekawić dziecko.
  • Poproś dziecko o przyniesienie materiału rozwojowego do miejsca pracy.
  • Połóż klocek na macie albo na stoliku. Weź jedną gumkę recepturkę i rozciągnij ją tak, aby mogła objąć cały klocek i kciukami ją zsuń. Zrób to bardzo powoli, kilka razy wolniej niż byś chciała. Powtórz tę czynność kilka razy.
  • Zapytaj dziecko czy chce spróbować.
  • Praca jest skończona, jak wszystkie gumki recepturki znajdują się na drewnianym klocku.

  • Cel:

– posługiwanie się gumką recepturką

– rozwój małej motoryki

– koordynacja oko ręka

– wzrokowa ocenia wielkości

 

  • Kontrola błędu:

– gumka nie znajduje się na klocku